Еuractiv: Правата на пътниците в самолет не са били защитени при пандемията

Одиторите установиха, че 15 държави от общността са приели изключителни мерки за освобождаване на авиокомпаниите и туроператорите от законовото им задължение за възстановяване на суми – стъпка, която според тях противоречи на законодателството на ЕС

Правата на пътниците на европейските авиокомпании, които включват законовото задължение на превозвачите да възстановяват парите за билети за отменени полети, не са били защитени по време на пандемията, според доклад на ЕС, който бе публикуван във вторник (29 юни), съобщава Еuractiv.

Европейската сметна палата установи, че на практика във всички случаи авиокомпаниите могат да заобиколят правилата, които изискват възстановяване на пари в брой за отменени полети, и вместо това да предлагат на клиентите ваучери за бъдещи пътувания.

Сметната палата, която се грижи за интересите на гражданите в 27-те държави-членки на блока, но няма законови правомощия, заяви, че ограниченията за пътуване са довели до затваряне на 7000 въздушни маршрута в европейската летищна мрежа след началото на пандемията миналата година.

Отмяната на полети засегна десетки милиони пътници в целия блок между март 2020 г. и март 2021 г., обявиха одиторите.

“Установихме, че пътниците не са били информирани напълно за правата си по време на кризата с COVID-19“, се казва в доклада на Сметната палата и се добавя, че правата на въздушните пътници не са били “защитени“ по време на кризата, въпреки усилията на Европейската комисия.

Законово задължение за възстановяване на суми

Законът на ЕС предоставя на потребителите правото на незабавно възстановяване на пари за отменени полети, плюс компенсация за такива с предизвестие за по-малко от две седмици или за закъснения от над три часа.

Одиторите установиха, че 15 държави от общността са приели изключителни мерки за освобождаване на авиокомпаниите и туроператорите от законовото им задължение за възстановяване на суми – стъпка, която според тях противоречи на законодателството на ЕС.

Според доклада пътниците са третирани по различен начин в зависимост от държавата, в която се намират, и от авиокомпанията, която са използвали, в противоречие с духа на правото на ЕС, според Европейската сметна палата.

“Макар че бяха положени всички усилия в подкрепа на авиокомпаниите и  туроператорите, твърде малко беше направено за осигуряване на правата на милиони хора в ЕС“, каза Анеми Туртелбум, член на Сметната палата, която отговаряше за доклада.

Докладът установява, че само 14% от пътниците, на които е  анулиран полет, са били наясно с правата си. Одиторите препоръчаха да се предприеме кампания за по-добро информиране на пътниците в целия блок.

Европейските авиокомпании призоваха да бъдат отслабени правата за обезщетяване на пътници, като заявиха, че им предстои възстановяване на милиарди евро, тъй като толкова много полети бяха отменени заради строгите ограничения, които продължиха цяла година.

Държавите от ЕС не обвързват изрично подкрепата за авиокомпаниите и туроператорите с изплащане на  обезщетение  на пътниците по време на пандемията, въпреки че изпълнителната власт на ЕС заяви, че могат да го направят.

Одиторите казаха, че правителствата на ЕС са изплатили почти 35 млрд. евро между март 2020 г. и април 2021 г. за защита на авиокомпаниите от фалит, като авиокомпаниите, включително Air France, KLM и Lufthansa, получават милиарди спасителни средства от правителствата.

Реакция на бизнеса

Авиокомпаниите нарекоха препоръките, направени от одиторите на ЕС, “непропорционални“, като се аргументираха, че докладът не отчита безпрецедентната ситуация, пред която е изправен браншът.

“Най-бързият срив в търсенето на пътници в историята означаваше, че е невъзможно авиокомпаниите да се съобразят с правилата за правата на пътниците, които не са били създадени за такава криза“, пише Рафаел Шварцман, регионалният вицепрезидент за Международната асоциация за въздушен транспорт, в блога си.

Шварцман разкритикува отказа на Европейската комисия да измени европейския регламент за правата на пътниците в началото на кризата с COVID, като заяви, че държавите-членки трябва да осигурят необходимата “гъвкавост“ съгласно съществуващите правила за стабилизиране на индустрията.

Асоциацията  отстъпи срещу призивите на Европейската сметна палата за по-нататъшно регулиране. Въпреки че признава, че кризата е почти преодоляна, тя твърди, че конкуренцията между авиокомпаниите е най-доброто средство за подобряване на услугите за клиентите.

“Конкуренцията в крайна сметка е най-добрият начин да се гарантира, че потребителите получават подобрено качество и предимства, а не чрез строга, непропорционална регулация, която добавя разходи и намалява избора“, пише Шварцман.

Подобни статии

Акциите падат и петролът поевтинява

Най-рязко се обезцениха дяловете на авиокомпаниите и други свързани с пътуване...

Още в катергорията

Акциите падат и петролът поевтинява

Най-рязко се обезцениха дяловете на авиокомпаниите и други свързани...

Forbes разкри първите български милиардери

Състоянието на братя Домусчиеви се оценява на 4,2 млрд....