Вдовицата на загиналия пилот Валентин Терзиев с тежки въпроси към МО. Радев я попитал: Как сте?

„В един момент на висотомера мишената и самолетът са видени на една и съща височина. Следени са. Случайно е, че са видени и двете едновременно“, каза още генерал-майор Петров

Вдовицата на загиналия пилот подполковник Валентин Терзиев – Димитрина Попова, присъства на пресконференцията на военния министър Георги Панайотов, на която бяха отчетени резултатите от действията, предприети от МО и неговите структури, за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия в морето край Шабла МиГ-29.

 

Разговорът бе пред журналисти, присъства и малкият син на летеца Александър. Терзиев се разби на 9 юни в Черно море при изпълнение на нощни стрелби.

 

Няма пилотска грешка, защото Терзиев не е знаел в каква ситуация, обясни на вдовицата разследващият катастрофата полк. Василев от Военна полиция. Той е установил като основна причина за гибелта на Терзиев загуба на пространствена ориентация заради особености на организма“.

 

Според Василев няма нарушени нормативи, въпреки че сам призна, че на полигон Шабла може да се лети до минимална височина 2000 метра. Терзиев е стрелял от 1300 метра височина. Военна полиция е запозната с инструкцията, че светещите мишени са за дневна употреба, както разкри 24 часа, обясни Василев. Това обаче нямало отношение към трагедията.

 

Терзиев не е трябвало да слиза под 2000 метра височина, но само той е знаел на каква височина е, не и хората на земята, стана ясно от обясненията на командира на ВВС ген. Димитър Петров.

„Имам въпрос към полковник Василев (полк.Василев присъства на разчитането на черната кутия в Москва, той е ръководител на екипа, изготвил доклада за катастрофата) – в крайна сметка е потвърдено, че няма техническа неизправност, няма човешка грешка, тогава какво е това „загуба на ориентация“? Защо това не се води пилотска грешка и какво означава?“, попита вдовицата на загиналия пилот.

„Това се получава поради особеностите на организма. Не е формулирано като пилотска грешка, защото в такава ситуация пилотът не осъзнава в какво положение се намира. Смятаме, че до последната секунда пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея. Затова не смятаме, че при случилото се има пилотска грешка. Той е загубил пространствена ориентация и не е успял до последно да я възстанови. Според нас пилотът не е осъзнал положението и затова не е предприел действия“, отговори й полковник Василев.

„Той не е възстановил пространствената ориентация до последния момент. Няма нито един момент, в който носът на самолета да е повдигнат в хоризонтално положение. В следствие на пространствена дезориентация в него е възникнало усещане, че е в хоризонтално положение и затова не е повдигнал носа на самолета“, е категоричното мнение на МО.

Попова попита дали са открити причини за инцидента сред документите, които разглеждат и останалите аспекти. Като съпътстващи причини бяха посочени: неправилна преценка на групата за насочване, неправилно разпределение на вниманието на пилота и особеностите на полета в нощно време.

От думите на полк. Василев стана ясно, че са разгледани и всички други документи – в 4 насоки, които са извън погледа. Но къде се намират тези документи той не знае.

Не са открити нарушения, пряко съпътстващи инцидента“, каза полковник Василев, който поясни, че има и три съпътстващи причини, които са разглеждани:
– неправилна преценка на групата на земята за насочване
– неправилна преценка на пилота
– особености на полета в нощно време.
„Пилотът няма по какво да се ориентира нощно време, той може само по приборите са се ориентира“, допълни той.

Зрителна илюзия, че е хоризонтален полет – заради това си мислим, че може да има и отклонение на вниманието на пилота“, каза полковникът.

„Започването на завоя на дясно с висока скорост – над 900 километра в час, води до прерастването на ситуацията в аварийна. Пилотът не е предприел необходимите действия и това е довело до прерастване на ситуацията от аварийна в катастрофална.
Няма да кажа кой е бил ръководител, тъй като по закон ни е забранено. Неправилна преценка от групата за насочване – така го формулирах аз в своя доклад“, поясни полковник Василев и допълни:
Мишената започва да пада по-бързо, така се получава дефицит от време и височина за пилота, който може да му стигне, а може и да не му стигне. Считам, че тези неща не са били налице, а просто имаме загуба на преценка от страна на пилота“.

Вдовицата на подп. Терзиев предположи, че подобни стрелби не са правени от 15 години.

„Има ли ваша заповед за препоръчителната височина, на която да бъдат извършени тези учения“, попита Димитрина Терзиева.

Отговор й даде командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров: „Да, има указания, които са утвърдени от мен. Там пише че трябва да се спазват минималните височини, които са различни.

За работа по парашутна мишена е заявено да се спазват 2000 метра. В Граф Игнатиево пък го правят на 7-4 хиляди метра височина“.

Димитрина Попова попита защо системата за опасна близост със земята не се е включила.

„Трябва коремът на самолета да е насочен надолу към земята, а в конкретния случай самолетът не е бил така. Потвърждавам, че системата е била включена“, допълни генерал-майор Петров.

„В един момент на висотомера мишената и самолетът са видени на една и съща височина. Следени са. Случайно е, че са видени и двете едновременно“, каза още генерал-майор Петров.

„Не остават данни от висотомерите. Не се заснемат“, каза пък полковник Василев.

От специалистите стана ясно, че в късната есен на 2020 г. подп. Терзиев се е запознал с това, че ще участва в учението. От 2015 година той лети на МиГ-29 и е изстрелял пет ракети в България – денем без мишена и денем с мишена. По реална мишена е стрелял един път с МиГ-29.

Два часа преди фаталния инцидент е направена същата маневра от майор Митев в авиобазата. Със същия самолет.

Месец и половина преди изпълнението на стрелбите е издадена заповедта, от която пилотите да научат, че ще участват в нея, а също така и всички други участници в учението.

Четири полета нощем е имал подп. Терзиев за последния месец преди фаталния инцидент.

Вдовицата на загиналия пилот попита защо при условие, че той е пенсиониран пилот на 47 години, именно той е бил избран да участва в това учение.

По думите на служебния министър на обраната преди това и друг пилот е направил това упражнение.

„Изпълнени ли са всички изисквания в летателната подготовка?“, попита вдовицата на подп. Терзиев през сълзи и допълни: „Заради този отговор доведох сина си. Погледнете го в очите и кажете!“.

„За да го допусна, значи всичко е изпълнено!“, категоричен бе бригаден генерал Русев.
Той се обърна и към сина на трагично загиналия пилот с думите:
„Сашко, документите няма да върнат баща ти. Но знай, че докато има мъжки момчета като баща ти, които влизат в самолета, то тая държава ще я има. Намери начин да покажеш на баща ти, че си достоен българин“

>

Едно обаждане от президента Румен Радев с въпроса „Как сте?“ и две предложения от ВВС да лятна почивка са били грижата от страна на държавата към семейството на загиналия с МиГ-29 майор Валентин Терзиев, разкри още вдовицата на пилота Димитрина Попова на среща с министъра на отбраната Георги Панайотов и командирите на Терзиев.

Подобни статии

Още в катергорията

Съдът остави зад решетките чужденците, крали секретни данни от „Арсенал“

Тримата чуждестранни граждани - двама литовци и един руски...

ДПС с пакет от мерки срещу кризата

„Издигайки свой кандидат за президент, казваме – на България...