Денков: Без тестове, в рамките на месец ще сме пред епидемиологичен взрив, училищата ще затворят

Тестовете се правят в училище, за да видят резултатите всички и да е ясно, че се правят по правилния начин. Нямаше друг начин да осигурим безопасна среда, коментира министърът на образованието

В България в момента няма достатъчно тестове за учениците, поръчани са близо 3 млн. теста, но са пристигнали 851 000.  Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков в рубриката „Властта говори! Открито“, предаде Агенция „Фокус“.

„Благодаря на учителите, родителите и директорите, които разбраха, че това е правилният начин да се върнат в училище. От 1-ви до 4-ти клас имаме малко повече от половината ученици, които се върнаха в класните стаи. Поръчани са близо 3 млн. теста, но са пристигнали 851 000. В България в момента няма достатъчно тестове от този тип, който родителите предпочитат. Като дойдат тестовете до 24 часа ги разпределяме. Имаме тестове за децата за следващите 2 седмици, а средствата за това са осигурени до Коледа“, посочи Денков.

„Тежестта я понасят всички в момента и тя идва от високата заболяемост в страната. Имахме до преди 2-3 седмици невиждана заболяемостст в страната, като в много райони имахме до над 1300 на 100 000. Сега имаме спад. Връщането на децата в училище ще стане, когато имаме заболяемост под 250 на 100 000. Дотогава начинът децата и младежите да бъдат в училище е с тестването. Не мога да кажа дата, защото зависи от доставянето на тестове. Това зависи от това кога фирмите ще ги доставят. Родителите ще знаят 2 дни, за да се подготвят. Имаме възможност за ротация между 250 на 100 000 и 500 на 100 000“, заяви той.

„Намираме се в тази среда, търсейки правилния баланс между противоречиви искания от различни среди. Водещи са Указанията на Министерството на здравеопазването. При централизираните търгове тестовете струват в пъти по-малко отколкото в аптеката. Ще се появи скрит имуществен ценз и социалните ни партньори възразиха срещу нееднакъв подход към училищата. Трябва да работим заедно със социалните партньори“, добави той.

„Средства за 1-ви до 4-ти клас са осигурени до коледната ваканция. Проблемът са наличните тестове, защото се доставят е недостатъчен ритъм. Обсъждахме за гимназиалния курс да се осигурят друг тип тестове, при който учениците сами могат да си вземат проба от носа. Търсим вариант да върнем и по-големите деца с друг тип тестове. Трябва да преодолеем и съпротивата на родителите“, каза още той.

„Парите за тестове за 2022 г. трябва да се осигурят в бюджета за другата година. Ние ще ги поискаме. Едно тестване струва около 25 лв. на месец за дете. В момента помощта за родителите, затова детето им да е оставено на обучение вкъщи е 600 лв. Това са несравними неща.
При заболяемост под 250 на 100 000 ще изчезне необходимостта от тестване на учениците. В България вече имаме около 6.5% ваксинирани деца, около 4% преболедували. Постепенно се натрупва и този контингент сред младите хора.

Вирусолозите предупреждават, че може да се появи следващ вариант на вируса, който да е по-опасен за децата“, заяви Денков.

„Имаме почти 45% ваксинирани учители. С антигенните тестове ще отидем над 50% с документ за ваксинация или преболедуване.
Най-много ме смущава, че се забравя балансът за болните деца и за тези, които губят живота си. Ниският брой положителни тестове при децата е следствие, че те бяха затворени. След 15 септември, когато отворихме училищата, имаше съпротива срещу мерките, но до 20 октомври 5 пъти увеличихме заболяемостта. Бяхме пред епидемичен взрив в училищата. Ако не сложим тестове, за да осигурим безопасна среда, в рамките на месец ще сме пред сериозен епидемиологичен взрив и ще трябва да затворим училищата, а вероятно и страната“, допълни министърът.

Той добави, че никога не е бил привърженик на задължителната ваксинация, но е за доброволната такава.

 

Няма презапасяване с тестове, осигурените за малките ученици са до края на другата седмица, каза още акад. Денков.

 

„Учителите имат ограничени възможности. Те няма как да осигурят едновременно високо качествено присъствено и електронно обучение. Затова определихме граница от 50% съгласие от родителите. Нашата цел е присъствено обучение. Затова когато няма 50% съгласие децата са вкъщи и учат в електронна среда с надеждата да се върнат в училище, когато повече деца са съгласни“, посочи Денков.

„Няма презапасяване с тестове. Осигурените за малките ученици са до края на другата седмица. Искаме тестването да не бъде проформа, а да бъде ефективно. Тестовете не могат да се правят вкъщи и след това да се носи в училище. Производителите искат резултатът да е до 15 минути след взимане на пробата. Прави се в училище, за да видят резултатите всички и да е ясно, че се правят по правилния начин. Нямаше друг начин да осигурим безопасна среда“, добави той.

„Проблемът не е в парите, а в липсата на тестове от този тип, който родителите предпочитат. Пуснахме децата с тестване само на тези, които показват симптоми и за един месец влязохме в епидемична ситуация вътре в училищната система“, каза още Денков.

„Тестването се прави два пъти в седмицата, за да може на всеки няколко дни, ако детето е носител на много вируси, които заразяват, то да бъде хванато на време. Инкубационният период на Делта варианта е от няколко дни, затова се тестват два пъти на седмица. В нашите насоки се казва, че който е преболедувал, може да не бъде тестван“, заяви Денков.

По думите му решението да не се тестват децата в предучилищните групи е на Министерството, защото там рискът е по-малък. „Детските градини са значително по-безопасни от училищната мрежа, защото и групите са по-малки. Никоя от мерките не е перфектна, децата трябва да останат с маски, когато са в коридорите. Големият проблем е тогава, когато се смесват паралелките. Имаме деца, които са носители на вируса и такива, които са болни, Това са над 1000 деца седмично. Имаме и деца, които губят живота си. Трябва да правим всичко възможно този риск за заболяване на децата и за по-тежки последствия да бъде минимален. Много съм щастлив, че имаме малко положителни тестове в училище, но това е така, защото децата бяха изолирани вкъщи. Всеки, който твърди, че тестовете са излишни, бърка положителния резултат от тестването с положителния резултат от карантинирането“, допълни той.

По думите му трябва да има комбинация от мерки и СЗО и здравните власти търсят най-подходящия баланс на мерките. „В много страни родителите одобриха тестовете от тип близалка, тук не ги одобриха и затова и сега имаме недостиг на тестове. Тестовете, които са осигурени с решение на Министерски съвет, тези целеви средства са отпуснати само за учениците. Ако има следващо решение, може да се стигне и до тестове за учителите. Миналата сряда беше взето решение за отпускане на около 15 млн. лв. за училищата за COVID мерки и това позволява закупуване на такива тестове. Училищата имат предоставени средства за тестове за учителите. Имало е забавяне на предоставянето на тези средства, но до понеделник – вторник тези пари трябва да стигнат до всички училища“, каза още министърът.

В момента нямаме индикация за епидемични вълни в детските градини, посочи той. „Все повече желаещи се включват в тестването на децата от 1-ви до 40-ти клас. В момента са 117 000. Основният проблем е да осигурим достатъчно тестове и за по-големите деца“, заяви Денков.

„Цялата ситуация, в която се намираме, е защото заболяемостта е изключително висока. Ако се бяхме ваксинирали, нямаше да имаме проблемите, с които се сблъскваме в момента. От средата на август обяснявах, че винаги ще търсим баланса. Миналата година починаха над 110 учители. Това е начинът да го избегнем“, каза още министърът.

По думите му на много места има добро обучение в електронна среда, но проблемите са в заседяването, липсата на контакти и умората на учителите. „В около 25-30% имаме неприемливо качество на електронното обучение. Затова искаме децата да влязат в училище. Ако това проработи, това е начинът ние никога повече да не вадим децата от училище. Това е целта и се надяваме да я постигнем“, каза още той.

„Вчера имаше съобщение, че в Австрия няколко провинции затварят училищата,. Ние се опитваме да наваксаме това, което другите страни започнаха пролетта. Ние на 15 септември имахме протести срещу маските и някои партии, които казваха, че не трябва да има мерки“, заяви Денков.

„Доказано след теста е, че към момента на вземането му децата или нямат вирусен товар или той е нисък и вероятността да зарази други деца е ниска“, добави министърът.

„Създадохме една сложна организация, в която всичко се следи по общини. В общините с по-малки населени места, където трудно се организира качествено електронно обучение, заболяемостта е по-ниска. Сега първи ще се върнат децата в общините, където най-трудно се организира електронно обучение. Има групи, които обикалят по къщите, за да върнат децата в клас. Правим каквото е възможно“, заяви Денков.

По думите му при положителен тест на дете в училище се уведомява личния лекар и той трябва да даде направление за тест в лаборатория, като той може да е антигенен или PCR. „Ако е негативен, детето се връща в училище на другия ден. Ако е позитивен, трябва да се карантинира паралелката“, уточни той.

„В момента нямаме индикация за епидемични вълни в детските градини. Цялата вълна при възрастта от 0 до 19 години е в училищата“, заяви министърът.

 

В момента организираме една от най-сложните дейности в нашата система на образованието и за да стане организацията ритмична, трябва да действаме заедно, каза акад. Денков.

 

„Тестовете се доставят през обществени поръчки по държави. Не се справяме досега, защото до преди няколко седмици обществената съпротива беше такава, че изглеждаше невъзможно да се справим с родителите, за да вкараме учениците в училище. Ние сега наваксваме сега, което другите страни направиха през март и април миналата година. Всяко ново нещо като организация става с трудности“, заяви Денков.

„Всичките граници се определят от Министерството на здравеопазването. Повиши се границата за затваряне. Тези граници се изготвят на база на експертните мнения на специалистите. Тези числа се определят, гледайки препоръките на СЗО и опита на другите държави. Най-важното в случая е да знаем, че в момента организираме една от най-сложните дейности в нашата система на образованието. Проблемът днес не е в средствата, а тази организация да стане ритмична. За да се случат нещата, трябва да действаме заедно – родители, директори, учители. Там, където това се случва, децата са в клас. Там, където не се случва, ще изчакаме заболяемостта да падне под 250 на 100 000“, каза още Денков.

„Ще има нова програма за млади учени. Тя е подготвена и върви по всички механизми за обсъждане. Тя дава допълнителни средства и възможност на докторантите да практикуват. Докторантските стипендии са възмутителни. Те трябва да бъдат поне два пъти по-големи и да се обвързват и с минималната работна заплата. Категорично трябва да има промяна там“, заяви министърът.

Подобни статии

Велислава Дърева: БСП е похитена от една креатура на Иван Костов. Тя се казва Нинова

Журналистът Велислава Дърева е била премахната от екипа на партийния вестник...

Още в катергорията

Проф. Огнян Кунчев: 70 000 заразени с коронавирус на ден

Общопрактикуващият лекар и зам.-председател на БЛС д-р Николай Брънзалов...

Зарков: Имам реални шансове да оглавя БСП

Според него един от проблемите в столетницата, особено през...