Събота, 14 Декември 2019

ndt banner2

Събота, 14 Декември 2019
Учени откриха място на Земята, където биологичният живот напълно отсъства

Учените са открили място на Земята, където биологичният живот напълно отсъства поради непригодността на природните условия. Този район се намира в североизточната част на Етиопия, близо до вулкана Далол, съобщи TACC, позовавайки се на публикация в научното списание Nature Ecology & Evolution и цитирана от Агенция "Фокус".

"Различни форми на живот на нашата планета са се приспособили да оцелеят в изключително тежки условия. Животът съществува както в супер гореща, така и в свръх кисела и свръх солена среда. Въпреки това открихме, че земният живот изчезва, когато и трите факторa присъстват на едно място", коментира Пюрификасион Лопес Гарсия, един от авторите на изследването.

Winbet - на един клик разстояние! (18+)

Постоянното присъствие на висока температура, киселинност и висока концентрация на магнезиеви соли създават изключително неподходящи условия за живот. Последните са особено опасни за биологичните организми, тъй като могат да разрушат мембраните на клетките, причинявайки моменталната им смърт.

Това, според Лопес-Гарсия, се е случило в редица хидротермални водоеми, които заобикалят необичайния вулкан Далол в Етиопия, най-ниският вулкан на планетата, който се намира на 48 метра под морското равнище. Изследователите са взели проби от тези водоеми и са ги анализирали, за да установят в тях дали могат да бъдат открити биологични организми. Както се оказва, такива в тях изобщо няма.
„Не сме открили нито една ДНК макромолекула или нейните фрагменти,“ подчерта Лопес Гарсия. „Средата във водоемите около вулкана Далол е напълно лишена от живот“, каза той.

Работата на учените е важна не само от гледна точка на търсенето на най-неподходящата за живеене зона на повърхността на планетата. Те могат да бъдат интересни и за специалисти, които търсят извънземен живот. Според общоприетия подход, ако учените открият следи от вода върху някакво небесно тяло, това предполага, че върху това небесно тяло е съществувал или съществува живот.

Това не е така, каза Лопес-Гарсия. „Идеята, че всяка планета с течна вода на повърхността е подходяща за живот, е погрешна и нашите изследвания нагледно показват това“.

Според изследователите водоемите, напълно лишени от живот в близост до вулкана Далол в Етиопия, показват, че има "мъртва" вода, където биологичният живот, който познаваме, е невъзможен.

Снимка: Getty Images